Jak jsem byla politicky pronásledovaná

Když někdy zaslechnu vyprávění lidí, jak bojovali proti minulému režimu, či jak byli politicky pronásledovaní, musím si vzpomenout na těžké příkoří, které jsem na vlastní kůži zažila. Sama vím, jaké to bylo, zprotivit se většině a jak je těžké stát proti rozlícenému kolektivu, který vás, jako politicky nekorektní, odmítá vpustit do svých řad. Bylo mi tehdy devět let. 

Chodila jsem do čtvrté třídy. Byl konec zimy roku 1985. Pilně jsme nacvičovali spartakiádu a těšili se z toho, že se nám holkám už tanečky se stuhou tolik daří a že se klukům již podařilo zvládnout tenisovou raketu (až na Martina S. , který si s ní vyrazil přední zub).

Druhým rokem jsem dojížděla do vedlejší vesnice, do dvojtřídky. Byli tam pouze dva učitelé, dvě třídy a paní uklízečka převlečená za kuchařku – něco jako pan Lipský ve filmu Šest medvědů s Cibulkou. Podotýkám, že paní Janečková byla o něco hezčí, ale zase neměla opici. Tu nahrazovala moje velmi oblíbená třídní učitelka. Nevím jestli uměla taky tak dobře dělat knedlíky, ale za vlasy tahala bezkonkurenčně a uměla jezdit na kole. Co se s ní tehdy stalo, si už přesně nepamatuji, tipovala bych to na náhlé delší onemocnění, či možná jí to na tom kole zas tak nešlo, zkrátka naše třída konec zimy trávila v hlavní škole naší rodné obce. Nejprve jsme byli po skupinkách rozděleni po různých třídách, po čase jsme se nakonec všichni shledali, ale učil nás neustále někdo jiný.

V kontextu nadcházející události děkuji Bohu, že nás ten den, 10. března, učila mladá sympatická učitelka se smyslem pro humor. Představa, jak by se událost vyvíjela, kdyby moje oblíbená třídní učitelka byla přítomná, mě upřímně děsí. Nevím, jestli bych dnes ještě měla vlasy.

Ten den byla středa. Fajn den, jelikož byla výtvarná výchova a nácvik na spartakiádu, tudíž se mi díky kolektivní povinnosti podařilo vyhnout se z velké části  hudební nauky v lidušce.

Ten památný den si na nás mladá sympatická učitelka se smyslem pro humor připravila rafinované zadání. Nejprve jsme srazily dvě a dvě lavice dohromady. Poté jsme si sedli vždy dvě dvojice proti sobě. Úkolem bylo namalovat dotyčného sedícího proti nám a pokud možno vystihnout jeho podobu. Tehdy jsem seděla naproti Aleně W. Nikdy jsem neuměla malovat, neumím dodnes. Brzy jsem měla zjistit, že Alena v portrétování také díru do světa neudělá.

Tedy seděli jsme, švitořili, blbě se hihňali a pilně portrétovali. Z bojovného nasazení nás vyrušilo hlášení školního rozhlasu. Tragickým hlasem jsme byli paní ředitelkou nejprve seznámeni   s bolestivou zprávou, že zemřel generální tajemník a předseda prezídia Nejvyššího sovětu SSSR Konstantin Ustinovič Černěnko a poté jsme byli vyzváni, abychom povstali a památku tohoto významného sovětského člověka uctili minutou ticha.

Stalo se, třída, jako jeden člověk povstala. A pak… Pak mé oči, plné bolesti a zděšení nad náhlým odchodem soudruha Černěnka (kecám, bylo mi to tehdy úplně jedno) padly na kresbu, kterou vytvořila spolužačka Alena W. Měla jsem to být prý já. No nevím, vypadalo to spíš jako něco od Picassa, takže jsem propadla naprosto nekontrolovatelnému záchvatu smíchu, napřed jsem se hihňala potichu, pak jsem se celá roztřásla a poté se už řehnila na celé kolo. Rozesmála jsem celý stoleček, posléze polovinu třídy a nakonec i mladou sympatickou učitelku se smyslem pro humor, která se v pudu sebezáchovy rychle otočila ke třídě zády, aby nebylo vidět, jak se směje také.

Minuta ticha uběhla, my jsme v dobré náladě zasedli do lavic a dokončili svá díla. Na obědě jsme ještě laškovali, jak blbě jsme si ty ksichty zmalovali, a já spolu s několika dalšími hudebně nadanými spolužačkami jsme odešly na nauku.

Po nauce jsme dorazily k Sokolovně, kde měl probíhat nácvik na spartakiádu. To už se k nám přidaly i kolegyně ze 4. A, 3.A a 3. B.  Během okamžiku jsem si uvědomila, že se něco stalo. Hrobové ticho a nenávistné pohledy spolucvičících se nedaly přehlédnout.

Nikdo mi neodpověděl na pozdrav, všichni se ke mně otáčeli zády, úplně jsem čekala, kdo si odplivne. Dobrá nálada mě už dávno přešla, bylo mi do pláče. Nebyla jsem si vědoma, že bych něco udělala. Spolužačky se ode mě štítivě odtahovaly, nikdo mi nechtěl nic vysvětlit. Asi po deseti minutách mé ignorace se nakonec odvážila žákyně nižšího ročníku Renata V.  Prý, že jsme přece jenom sousedky, takže mi to tedy vysvětlí. Ale jen proto, že jsme sousedky! A řekla:“ Nikdo s tebou nemluví a všichni jsou na tebe naštvaní, protože si se smála, že soudruh Černěnko umřel! To si fakt přehnala, to se nedělá.“

Trvalo mi hodnou chvíli, než jsem vysvětlila, že jsem se nesmála soudruhovi Černěnkovi, ale Aleně Picasso a moje sousedka Renata a posléze i druhá sousedka Šárka mi velkoryse odpustily a díky jejich gestu mi postupně odpustily velezradu i ostatní. Jen některé žákyně třetích tříd se na mě dívaly s opovržením, jak je možné, že jsem se dokázala v tak tragický moment vůbec smát a kdoví jestli nejsem pouze rafinovaný třídní nepřítel.

Když jsme o dva měsíce později svorně v průvodu provolávaly:“ Ať žije mír! Ať žije spartakiáda!“, myslím, že těch několik nedůvěřivých mi mé upřímné zvolání stejně stále nevěřilo a mělo se přede mnou nadále na pozoru.

Asi dělaly dobře, protože když jsme pak stály na shromaždišti ve Šternberku, tak jsem se, za bedlivého dozoru již zdravé oblíbené třídní učitelky během asi hodinové plamenné recitace  básně Zpívám zpěv míru, nechala jistým dorostencem šimrat pod zelenou sukýnkou zezadu na nohách.

Autor: Lenka Chromá | úterý 15.1.2013 19:37 | karma článku: 20,07 | přečteno: 1462x
  • Další články autora

Lenka Chromá

Když vám umře psí kamarád

zhasne vám slunce v duši, zastaví se čas a pohltí vás nekonečná bolest. Hlavou vám proběhne celý váš společný život a znovu prožíváte nejkrásnější momenty vašeho přátelství. Jenže mě během jediného měsíce odešli oba psí přátelé.

10.9.2018 v 9:30 | Karma: 32,38 | Přečteno: 1237x | Diskuse| Poezie a próza

Lenka Chromá

Nekuřte?!

Můj tatínek před pár měsíci zemřel na rakovinu plic a to i přesto, že již několik let nekouřil. Koho zažalovat za jeho zbytečnou smrt? Výrobce cigaret? Protože v minulosti kouřil? Nebo autory z mého pohledu lživé kampaně, kteří se

13.1.2016 v 13:08 | Karma: 36,93 | Přečteno: 2739x | Diskuse| Společnost

Lenka Chromá

My, oh Máj! (fotomatiné)

My, oh Máj! Jarní píseň bez zpěvů a tanců, aneb můj první nesmělý pokus o fotopíseň a dlouhý perex...

13.5.2015 v 9:08 | Karma: 19,04 | Přečteno: 798x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Chromá

Aféra s pokličkou

„To maso nemůžu dusit, protože nemám k pánvi pokličku,“ vysvětloval mi jak malé holce. „Ale můžeš,“ oponovala jsem automaticky. „Bez pokličky nic dusit nemůžeš. Víš, co je to dušení?“ odpověděl s pocitem, že mě má na lopatkách. Neměl.

9.4.2015 v 12:33 | Karma: 22,14 | Přečteno: 1991x | Diskuse| Poezie a próza

Lenka Chromá

Poslední

... ještě jednou, naposledy...

7.4.2015 v 13:10 | Karma: 15,44 | Přečteno: 964x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 100
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3024x
Jsem sama sebou a mohu to kdykoli měnit:-)